top of page

#5. Wyrazy, które piszemy łącznie i te, które piszemy rozłącznie.

Długo się zastanawiałem jakby dziś zacząć post, ale doszedłem do wniosku, że skoro nie mam pomysłu na żadną błyskotliwą dygresje, to jej nie będzie.

Nie przedłużając, czas zmierzyć się z tą nieszczęsną ortografią. Dodam jeszcze, że post powstaje z powodu prośby, która otrzymałem. Postaram się jej sprostać!

Wyrazów, których piszemy łacznie oraz tych, które piszemy rozłącznie jest bardzo dużo, nie wiem czy uda mi się tu wymienić wszystkie te, które sprawiają nam największy problem. Zaczynajmy!

Wyrazy, które zapisujemy razem:

  • Zapewne widzieliście napis supermarket? I co? Jest on pisany łącznie! Więc wyrazy typu: supercena, superokazja, superfacet również zapisujemy łącznie. Chociaż sam w sklepach widziałem napis: 'super cena'. I to wprowadza ludzi w błąd, ale co się dziwić? Czyż nie jest tak, że wyraz ten pisany rozłącznie podreśla, iż ta cena jest 'super'? Jest!

  • Kolejne wyrazy, które piszemy razem to: minispódniczka, miniogród, miniskalniak. Mam dla Was małe zadanie. Wyszukajcie w google słowo "minispódnica" i zobaczycie, że wszystkie sklepy internetowe będą mieli umieszczony napis "mini spódnica". :)

  • Ciekawym słowem jest również Ożeż- zapisujemy je własnie w ten sposób. NIE o żeż czy o żerz, czy też o żesz.

  • Sprzed, spod, spoza, spomiędzy. To wszystko również łącznie.

  • Kilkuletni, dwuipółletni, stuletni, a nawet dziewięćdziesięciopięcioipółletni​ zapisujemy razem, choć wiem, że kusi by napisać rozdzielnie.

  • Są też słowa, które kiedyś pisano rozłącznie, jednak teraz zapisuje się je razem, np. dlaczego, naprzeciwko, powoli.

Wyrazy, które zapisujemy rozłącznie:

  • Wyrażenia przyimkowe:

beze mnie.

po prostu,

po południu,

w ogóle.

  • Z powrotem, to również rozdzielamy.

  • Na co dzień (choć codzienny).

  • Na razie. Nawet jeśli się z kimś żegnamy, zapisujemy rozłącznie!

  • Na pewno, bez wątpienia, z pewnością.

Wyrazy, które zapisujemy łącznie bądź rozłącznie. W zależności od kontekstu zdania:

  • Naraz/ na raz, np. "Naraz wszystko ucichło", ale "To jest film na raz, więcej razy oglądać go nie sposób".

naraz= 'nagle, niespodziewanie'

na raz= 'na jeden raz' lub 'na sygnał raz' ( tu pasuje: "Na raz..., na dwa..., na trzy".)

  • Ponadto/ ponad to, np. "Była zdolna i pracowita, a ponadto bardzo miła", ale "W grudniu przychód wyniósł 18.000 zł, a w styczniu 5.000 ponad to."

ponadto= 'oprócz tego"

ponad to= 'ponad coś'

  • Zresztą/ z resztą, np. "Nie mam ochoty tam iść, zresztą nie mam czasu", ale "Miał gest, więc rachunek z resztą zostawił kelnerowi".

zresztą= 'ostatecznie, poza tym'

Oj ciężka ta ortografia, ciężka. ;) Uwierzcie, sam mam problemy przez nią, ale trening czyni mistrza! Więc piszmy i czytajmy jak najwięcej!

Opracowane na podstawie słownika języka polskiego PWN.

Do następnego razu,

Tomek. :)

Zapraszam na mojego instagrama!

https://www.instagram.com/zpolskimprzezzycie/


Wyróżnione posty
Ostatnie posty
Archiwum
Wyszukaj wg tagów
Nie ma jeszcze tagów.
Podążaj za nami
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page