top of page

#3. Najczęstsze błędy językowe młodych... i nie tylko młodych ludzi.

Niestety język polski nie należy do najprostszych, ale ma to swój urok. W naszym języku dużo łatwiej wyrazić emocje, niż np. w angielskim, a to za sprawą dużej gamy słów wyrażajcych emocje... Ale to temat tak obszerny, że trzeba z niego stworzyć inny post.

Natomiast dzisiaj na tapet weźmiemy błędy językowe najczęściej popełniane przez Polaków.

Pisząc właśnie ten post wpatruje się w okno. Niestety widoki nie są zbyt przyjemnie, gdyż mieszkam na przeciwko baru, który jest pełen pijących ludzi, ale nie chodzi o to.

Mam na myśli to, że błedy popełnia każdy! Ja, Ty, Ci pijący ludzie, uczeni, profesorowie, poloniści- no wszyscy! Oczywiście niektórzy ludzie są świadomi tego, że popełnią błąd, ale poprawana forma wyrazu nie przechodzi im przez usta. Ja tak mam z nie jeźdź. Dla mnie zawsze będzie nie jeździj, chociaż wiem, że to błąd! (Tak, poprawna forma to nie jeźdź). Czyż nie łatwiej jest powiedzić "Nie jeździj nocą", niż "Nie jeźdź nocą"? No dla mnie łatwiej! Ale często zdarza się tak, że popełniamy błąd nieświadomie, nie zdając sobie sprawy z tego, iż mówimy źle.

Wcale nie należy tego lekceważyć- trzeba nad tym pracować! Nie możemy też 'ucinać głów' ludziom, którzy popełniają błędy.

Najczęstsze wpadki:

  • Poszłem, włanczam

Poprawne formy to: poszedłem, zaszedłem, przyszedłem, odszedłem. Oraz: włączać, przełączać, wyłączać, załączać. Nie można tego wytłmaczyć, po prostu tak jest. Amen.

  • ilość mieszkańców

(Uwaga! Sam się tutaj mylę!) Wszystko co można policzyć, obejmujemy słowem liczba. A więc: liczba mieszkańców, liczba drzew, liczba domów, liczba kamieni. Nie ilość!

  • wziąść

Poprawna forma: wziąć. Tyle w tym temacie. Wystraczy zapamiętać!

  • adres zamieszkania

Adres to nic innego, jak miejsce zamieszkania. A więc poprawne formy to: adres bądź miejsce zamieszkania. Nie łączymy tego.

  • w każdym bądź razie

Tak nie mówimy! Poprawnie jest: w każdym razie lub bądź co bądź. Tutaj również tego nie łączymy.

  • ciężki orzech do zgryzienia

I to jest bardzo zabawne. Pierwsze słyszę by orzech mógłbyć ciężki. (z natury są małe i lekkie.) Co innego gdy mówimy: twardy orzech do zgryzienia. To jest oczywiście poprawne!

  • spadać w dół, cofać do tyłu

Czy możemy spadać w górę i cofać do przodu? Nie! Więc jest spadać i cofać. Po co utrudniać sobie życie?

  • piąty styczeń

Poprawnie jest piąty stycznia. Jak powiedziała Joanna Pachla "Miesiąc nie krowa i podlega odmianie."

Takich błędów jest jeszcze bardzo dużo! Ale gdybym miał wymieniać wszystkie, nasiedziałbym się z tydzień nad tym postem. :)

Szczerze mówiąc sam popełniam nie raz niektóre błędy. Nikt nie jest nieomylny! Ale pracuję nad tym. Jeśli słyszeliście jeszcze o ciekawych błędach językowych, piszcie śmiało!

Kończąc post, chciałbym zaprosić Was na mój instagram (mojego instagrama, jak to woli). Będziesz ze wszystkim na bierząco!

Do następnego razu,

Tomek! :)

(jeśli się podobało, zostaw komentarz, szczery.)


Wyróżnione posty
Ostatnie posty
Archiwum
Wyszukaj wg tagów
Nie ma jeszcze tagów.
Podążaj za nami
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page